Matematika

Matematika se na nižším stupni gymnázia vyučuje s časovou dotací čtyři hodiny týdně, v primě je navíc jedna půlená hodina. V této hodině je více prostoru věnováno složitějším výpočtům a úlohám, případně lze čas využít k hlubšímu procvičení probíraného učiva.

Na vyšším stupni je matematika v prvních dvou ročnících vyučována čtyři hodiny týdně, ve dvou posledních ročnících to jsou hodiny tři. Od třetího ročníku mají studenti možnost navštěvovat Cvičení z matematiky, v posledním ročníku ještě navíc Matematický seminář.

Učebnice

K výuce se první čtyři roky využívají učebnice z ucelené řady nakladatelství Prometheus. Mezi mladšímu studenty se osvědčila i práce s přehledně zpracovanými pracovními sešity, které vydává nakladatelství TV Graphics. Pro doplnění učiva o zajímavé úlohy a větší možnost procvičení slouží dvě souhrnné publikace: Sbírka úloh z matematiky – Početní úlohy, respektive Geometrie a funkce.

Studenti vyššího stupně gymnázia využívají ve výuce sadu učebnic také z nakladatelství Prometheus, k procvičení slouží sbírky úloh.

Pomůcky

Po celou dobu studia by žáci měli mít na hodiny rýsování své vlastní pomůcky- dvě pravítka (jedno má být trojúhelník s ryskou), úhloměr, kružítko. Od sedmé třídy se využívá i kalkulátor s možností složitějších výpočtů (goniometrických funkcí, mocnin,…). Používat kalkulátor na mobilním telefonu není dovoleno.

Při výuce geometrie a těles mají studenti možnost pracovat s drátěnými, plastovými modely těles a matematickými stavebnicemi (Geomag).

Nejmenším studentům se snažíme zpříjemnit výuku využíváním plastových modelů. Je to pro některé učivo příliš abstraktní a s využitím pomůcek si jej dokáží lépe představit.

Především při výuce geometrie jsou často využívané i programy a aplikace na počítačích a tabletech (Cabri, GeoGebra,…).

Matematika zábavně

Učivo objemů a povrchů hranolů je náročné. Při výpočtech je totiž důležitá, ne-li přímo nutná, prostorová představivost. Jen si to představte: v příkladu 1 trojboký hranol s podstavou pravoúhlého trojúhelníku, v příkladu 2 je následován čtyřbokým hranolem s kosodélníkovou podstavou a stíhá je hranol pravidelný šestiboký ze 3. příkladu. Zabloudit mezi boky a podstavami je lehké. A abychom se neztráceli, používáme v sekundě stavebnici 2D3D Geometric Solids, se kterou modelujeme praktické úlohy zaměřené na hranoly.

Kolik vrcholů, hran a stěn má krychle? Kolik různých variant sítí může krychle mít? Opravdu může z navržené sítě vzniknout těleso? Pomocníkem k takovým praktickým úlohám je stavebnice Geomag. Na naší škole jich máme velkou zásobu a při výuce matematiky v primě je využíváme. Žáci mohou modelovat krychli a kvádr podle zadaných úkolů, ověřit své hypotézy o možných sítích těles v praxi, a také se díky ní seznamují s dalšími mnohostěny.

Pokud se chceme pořádně naučit matematiku, je třeba hodně a pravidelně počítat. V případě lineárních rovnic to platí ještě víc. Jakým kouzlem zajistit, aby sami žáci chtěli během hodiny spočítat mnohem více příkladů než obvykle? Nejsou to čáry, stačí jen ve třídě poschovávat QR kódy. Každý takový kód v sobě skrývá rovnici. A správné vyřešení všech rovnic ve třídě přinese dobrou známku. A dobrý pocit! I hodina matematiky může být nejen užitečná, ale i zábavná.


Matematické soutěže

Studenti se mají možnost zapojit v každém školním roce do několika soutěží. O termínu a způsobu provedení je vždy informuje vyučující matematiky. Z domova se mohou již během měsíce října zúčastnit Logické olympiády. Vyplnění testu zabere maximálně jednu hodinu. Matematická olympiáda se skládá ze šesti časově náročnějších úloh vyžadujících logické myšlení a systematičnost. Studenti úlohy vypracují doma, odevzdávají svému vyučujícímu ke kontrole během ledna a února. V rámci výuky probíhají ještě dvě matematické soutěže: Pythagoriáda a Matematický klokan.  

Více o matematických soutěžích najdete zde.

Přístup vyučujících

Matematika bývá pro některé studenty náročnějším předmětem, proto je samozřejmostí, že vyučující nabízí konzultační hodiny a jsou s pochopením učiva ochotni pomoci. Starší studenti mají možnost požádat o učivo z jednotlivých hodin zpracované na interaktivní tabuli.

–Mgr. Hana Farníková, předsedkyně předmětové komise matematika


Aktuality z výuky matematiky:

  • Projektový pátek se bez čísel neobešel

    Projektový pátek se bez čísel neobešel

    V polovině května se naše škola opět proměnila v dům plný kouzelných komnat. V pátek 16. května se totiž uskutečnil další celoškolní projektový den, tentokrát s názvem Bez čísel se nedá žít. Každá třída si vylosovala jeden z vyučovaných předmětů a připravila si v jeho rámci soutěžní aktivity pro své … / celý příspěvek »
  • Matematický klokan opět přiletěl v březnu

    Matematický klokan opět přiletěl v březnu

    V souladu s heslem „Klokan přiletí v březnu“ se žáci nižšího gymnázia opět zapojili do mezinárodní matematické soutěže, kterou pořádá Jednota českých matematiků a fyziků ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci. Tato prestižní soutěž probíhá ve více než 60 zemích světa a každoročně se jí účastní přes šest milionů … / celý příspěvek »
  • Studenti tercie a kvarty na oslavě Pí dne

    Studenti tercie a kvarty na oslavě Pí dne

    Ve čtvrtek se studenti tercie a kvarty zúčastnili akce pořádané Jihočeskou univerzitou k příležitosti mezinárodního Pí dne. Během programu si vyzkoušeli badatelskou výuku a zapojili se do experimentů zaměřených na odhad čísla π. Prakticky si ověřili Buffonovu metodu jehly, při níž házením jehly na papír s rovnoběžnými čarami zjišťovali pravděpodobnost … / celý příspěvek »
  • Spolupráce s firmou BOSCH

    Spolupráce s firmou BOSCH

    V letošním školním roce jsme navázali úzkou spolupráci s firmou BOSCH, jejímž cílem je propojit vzdělávání s praxí, otevřít našim žákům nové možnosti a pomoci jim při jejich rozhodování v oblasti profilové orientace jejich vzdělávání na naší škole i následném výběru navazujícího studia na vysoké škole a zaměstnání. V říjnu se žáci druhého ročníku zúčastnili … / celý příspěvek »
  • Dny s logikou

    Dny s logikou

    Ve dnech 8. a 14. listopadu proběhly na naší škole projektové dny zaměřené na matematiku, konkrétně na řešení logických úloh. Během nich jsme se učili, jak k těmto úlohám přistupovat, a následně jsme si je procvičovali jak ve škole, tak mimo ni. Pomáhaly nám při tom tablety a chytrý displej, … / celý příspěvek »