Výuka ekonomických předmětů probíhá na naší škole na několika úrovních. Jednak v rámci základů společenských věd v oblasti „Člověk a svět práce“, jednak na odbornější úrovni v rámci volitelného semináře z ekonomie v posledním ročníku.
Součástí všeobecného vzdělání všech žáků v rámci OSZ je v posledních dvou ročnících učivo z oboru profesní volby, pracovněprávních vztahů, podnikání, tržní ekonomiky, národního hospodářství a financí. Zejména na finanční gramotnost a podnikavost je v dnešní době kladen stále větší důraz. Obecné poznatky jsou ve výuce propojovány s praktickými příklady z praxe s využitím moderních digitálních technologií, kterými škola disponuje.
Předmět Seminář z ekonomie doplňuje a prohlubuje obsah učiva předmětu „Člověk a svět práce“ a dále rozšiřuje vědomosti žáků o zcela nové poznatky v oblasti ekonomie, financí a podnikání. Vzdělávací obsah tohoto předmětu přesahuje kromě společenských věd dále do matematiky a angličtiny, jelikož je výuka částečně vedena v tomto jazyce. Žáci si tak osvojí i základy Business English (obchodní angličtina) a připraví se mimo jiné i na získávání nebo vykonávání budoucího povolání v zahraničí. S využitím matematiky se učí základním metodám hodnocení ekonomické efektivnosti investičních projektů.
V rámci semináře z ekonomie se rovněž věnujeme ve spolupráci s Centrem fiktivních firem (CEFIF) projektu „Fiktivní firma“ – jedná se o virtuální společnost, která je vedena tak, jako kdyby skutečně existovala. Žáci si prostřednictvím simulace vyzkoušejí založit obchodní společnost, podnikatelské účty v bance, komunikovat s finančním úřadem a institucemi zdravotního pojištění a sociálního zabezpečení, připravovat podnikatelské a marketingové plány a hlavně obchodovat s ostatními fiktivními firmami. Dále zpracovávají pracovní smlouvy a učí se základním účetním operacím. Rozvíjejí tak své podnikatelské kompetence a obchodní zkušenosti a znalosti.
Cílem semináře z ekonomie je vést žáky k podnikavosti, rozšiřující finanční gramotnosti a schopnosti chápat ekonomické jevy ve vztahu k běžným životním situacím. Dále seminář připravuje žáky na přijímací zkoušky na vysoké školy ekonomického charakteru. Výuka probíhá v učebně s interaktivním displejem a při výuce jsou využívány v co největší možné míře digitální pomůcky ve formě notebooků, tabletů a dalšího vybavení školy.
Vyučuje se jako předmět volitelný v posledním ročníku s tří hodinovou dotací týdně.
O projektu „Fiktivní firma“ si můžete přečíst více zde: https://cefif.npi.cz/.
Projektový den – 22. února 2023
Druhý projektový den ve školním roce 2022/23 se uskutečnil 22. února 2023.
Program jsme připravili pro žáky základních škol v Boršově nad Vltavou, v Hrdějovicích, v Hluboké nad Vltavou a v českobudějovické Nerudově ulici. Dále jsme přizvali žáky střední školy polytechnické v Českých Budějovicích.
Náplň dne byla opět zaměřena na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání. Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem a poslechem a řešili individuálně i ve skupině jednotlivé úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny úkoly s robotickými stavebnicemi a základní úlohy z programování. V učebně přírodovědy si mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin a současně měli možnost pracovat s nejrůznějšími modely pro výuku biologie člověka. Tradičně žáky zaujaly úkoly z oblasti počítačové grafiky, které řešili v učebně robotiky, využili při nich notebooky a tablety. Nechyběly ani ukázky 3D tisku a prohloubení poznatků z oblasti této technologie.
Na projektovém dnu se podíleli i studenti VŠTE v Českých Budějovicích.
Další projektový den proběhne 31. května 2023.
Projektový den – 23. 11. 2022
Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.
Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.
To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.
Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.
Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.
To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.
Projektový den 4 – 1. 6. 2022
Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.
Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.
Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.
Projektový den 3 – 11. 5. 2022
Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.
Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022
Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.
Projektový den 2 – 16. 3. 2022
Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.
Projektový den 1 – 8. 9. 2021
Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.
Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.
Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.
Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!
Projektový den 4 – 1. 6. 2022
Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.
Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.
Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.
Projektový den 3 – 11. 5. 2022
Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.
Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022
Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.
Projektový den 2 – 16. 3. 2022
Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.
Projektový den 1 – 8. 9. 2021
Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.
Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.
Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.
Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!
Aktuality z výuky ekonomie:
Naši studenti excelovali v Ekonomické olympiádě
Již tradičně se naši studenti ekonomického semináře zapojili do ekonomické olympiády pořádané Institutem ekonomického vzdělávání. Do krajského kola postoupili Tereza Firmanová a Filip Sojka ze 4. ročníku a Aleš Tondl z oktávy. Výsledky ostatních studentů byly rovněž na velice dobré úrovni a všichni zúčastnění tak zajistili naší škole první místo z hodnocených … / celý příspěvek »Studenti v Jihostroji
Dnes měli naši studenti směřující na technické obory možnost v rámci spolupráce se zaměstnavateli navštívit jihočeský Jihostroj a. s. . Dozvěděli jsme se o historii společnosti, sortimentu výroby a také možnosti získání studijních stipendií i následného uplatnění v zaměstnání pro absolventy vysokých škol technického zaměření. Celou exkurzi vedl Ing. Tomáš Sejk – … / celý příspěvek »Úspěch ČRG v Ekonomické olympiádě
V rámci nového odborného Semináře z ekonomie se jeho studenti zapojili pod vedením Ing. Ludmily Šebkové do ekonomické olympiády pořádané Institutem ekonomického vzdělávání (INEV). Naše gymnázium se ve školním kole celkově umístilo na úžasném 4. místě v rámci všech zúčastněných středních škol z Jihočeského kraje a do krajského kola postoupili dva žáci čtvrtého ročníku … / celý příspěvek »