Co děláme ve výuce: Český jazyk a literatura

V předmětu český jazyk a literatura se na Českém reálném gymnáziu zaměřujeme především na rozvoj komunikačních a čtenářských dovedností, studenti si upevní znalosti mluvnice a pravopisu, zdokonalí se v tvorbě psaných i mluvených textů různých žánrů a získají přehled o vývoji české a světové literatury.

Při výuce na nižším i vyšším stupni gymnázia pracujeme s různými typy textů, s nimiž se můžeme setkat v praxi – od prostě sdělovacích a administrativních přes publicistické, odborné až po umělecké. Žáci se učí kriticky vnímat různá sdělení kolem nás, vytvářet si vlastní názor a umět ho obhájit při diskusi. Při tvorbě vlastních textů upřednostňujeme tvůrčí psaní; studenti se účastní různých soutěží (např. Jihočeský úsměv), vydali jsme sborník textů našich žáků, podporujeme začínající „spisovatele“.  Studenti se pochopitelně také učí, jak tvořit texty odborné, referáty, prezentace, jak vystupovat při oficiálních projevech.

Zapojujeme se do projektů na zkvalitnění výuky češtiny, vytvořili jsme téměř 70 šablon digitálních učebních materiálů, které využíváme především v hodinách mluvnice. Naši žáci se s úspěchem účastní olympiád v českém jazyce. Připravujeme i netradiční hodiny češtiny, např. Valentýnská, Dušičková, Svatováclavská, Velikonoční apod.

Díky projektu Čtenářské dílny do škol jsme pro naše gymnázium získali do školní knihovny přes 300 knih, s nimiž pracujeme při interpretaci v hodinách literatury a jež půjčujeme zdarma studentům. Tradiční součástí výuky literatury jsou také recitace a dramatizace. Se svými divadelními představeními se mohou studenti pochlubit na vánočních besídkách a literárních pořadech pro rodiče.

Na jaře vždy připravujeme oblíbený Literární projektový den, jehož se účastní celá škola. Každý rok volíme nové téma (Poezie v barvách – Barvy v poezii, Literární žánr – Vstupte!), propojujeme mezipředmětové souvislosti, dáváme velký prostor neotřelým nápadům našich studentů.

V rámci výuky českého jazyka pořádáme literární exkurze (např. Zlatá Koruna, Národní divadlo, Stavovské divadlo, Muzeum F. Kafky apod.). Navštěvujeme také představení Jihočeského divadla, Jihočeskou vědeckou knihovnu a dětské oddělení knihovny Na Sadech, Český rozhlas, přednášky na Jihočeské univerzitě.

Kvalitní příprava na maturitní zkoušku ve 4. ročníku a v oktávě je samozřejmostí; v rámci jazykového a literárního semináře poskytujeme v posledním ročníku studia rozšířenou výuku pro zájemce o studium bohemistiky, žurnalistiky a českého jazyka na pedagogické fakultě.

Mgr. Hana Novotná, předsedkyně předmětové komise ČJ


Projektový den – 22. února 2023

Druhý projektový den ve školním roce 2022/23 se uskutečnil 22. února 2023.

Program jsme připravili pro žáky základních škol v Boršově nad Vltavou, v Hrdějovicích, v Hluboké nad Vltavou a v českobudějovické Nerudově ulici. Dále jsme přizvali žáky střední školy polytechnické v Českých Budějovicích.

Náplň dne byla opět zaměřena na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání. Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem a poslechem a řešili individuálně i ve skupině jednotlivé úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny úkoly s robotickými stavebnicemi a základní úlohy z programování. V učebně přírodovědy si mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin a současně měli možnost pracovat s nejrůznějšími modely pro výuku biologie člověka. Tradičně žáky zaujaly úkoly z oblasti počítačové grafiky, které řešili v učebně robotiky, využili při nich notebooky a tablety. Nechyběly ani ukázky 3D tisku a prohloubení poznatků z oblasti této technologie.

Na projektovém dnu se podíleli i studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Další projektový den proběhne 31. května 2023.

Projektový den – 23. 11. 2022

Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.

To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.

Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.

To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.

Projektový den 4 – 1. 6. 2022

Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.

Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.

Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.

Projektový den 3 – 11. 5. 2022

Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.

Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022

Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.

Projektový den 2 – 16. 3. 2022

Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.

Projektový den 1 – 8. 9. 2021

Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.

Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.

Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.

Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!

Projektový den 4 – 1. 6. 2022

Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.

Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.

Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.

Projektový den 3 – 11. 5. 2022

Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.

Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022

Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.

Projektový den 2 – 16. 3. 2022

Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.

Projektový den 1 – 8. 9. 2021

Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.

Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.

Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.

Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!

Aktuality z výuky českého jazyka

  • Literární projektový den na téma „Zvíře“

    Literární projektový den na téma „Zvíře“

    V pátek 21. dubna proběhl na škole oblíbený, dlouho očekávaný a dlouho připravovaný literární projektový den na téma „Zvíře“. Každá ze zúčastněných tříd si vybrala zvíře, jímž se pak nechala inspirovat při výzdobě své učebny a při přípravě úkolů na literární a jazyková témata, v nichž „jejich“ zvíře hrálo významnou … / celý příspěvek »
  • Knihovna není bludiště aneb Tercie v Jihočeské vědecké knihovně

    Knihovna není bludiště aneb Tercie v Jihočeské vědecké knihovně

    Březen – měsíc knihy nás vylákal na exkurzi do knihovny. Zjistili jsme, kolik poboček Jihočeská vědecká knihovna má a co vše si v ní lze půjčit, jak si jednotlivé tituly objednávat, půjčovat a vracet. Dověděli jsme se také, že do knihovny můžeme zajít i bez čtenářského průkazu, třeba přečíst si časopisy … / celý příspěvek »
  • Valentýnská čeština

    Valentýnská čeština

    V týdnu od 14. do 17. února jsme si v hodinách češtiny připomněli svátek sv. Valentýna a hráli jsme si s tématem Láska. Studenti plnili různé jazykové i literární úkoly, luštili kvízy, přemýšleli o postavách ze známých knih a povídali si o jejich osudech, o hledání lásky, o strategii, jak získat super partnera … / celý příspěvek »
  • Jak se neztratit v knihovně

    Jak se neztratit v knihovně

    22. února si studenti primy vyšli do Jihočeské vědecké knihovny. Jejich úkolem bylo ukázat, že se v knihovně neztratí a dozvědět se to, co o ní ještě nevěděli. Milá paní průvodkyně jim pomohla s orientací podle signatur, piktogramů, ukázala vyhledávání v online katalogu a všichni si všechno vyzkoušeli. Kromě praktických činností pak měli … / celý příspěvek »
  • Olympiáda v českém jazyce

    Olympiáda v českém jazyce

    30. listopadu jsme se sešli u příležitosti školního kola olympiády v českém jazyce. Všichni účastníci 1. i 2. kategorie (jen vyšší ročník, nikoli horší kvalita) se statečně poprali se záludnostmi české gramatiky a svých druhých 60 minut času věnovali napsání slohového útvaru na téma pozdně podzimní a raně zimní. Byli jste … / celý příspěvek »