Co děláme ve výuce: Anglický jazyk

Anglický jazyk je na naší škole vyučován v kombinaci s německým a pro většinu žáků je jazykem maturitním. Státní maturitní zkouška pro nás představuje stěžejní výstup a její úspěšné složení je prioritou nejen pro žáky, ale také pro učitele, kteří k ní především v posledních dvou ročnících směřují veškeré aktivity. Cílem výuky jazyků na ČRG není pouze úspěšné složení zkoušek, ale také jazyková příprava pro další studium, ať technických či humanitních oborů. Novinkou je zavedení výuky tzv. globální angličtiny, ve které žáci získají nejen základy specifických okruhů slovní zásoby, ale především výbavu pro praktické použití jazyka.

Během celého studia mají žáci možnost přihlásit se do bezplatných přípravných kurzů Cambridgských zkoušek, od nejnižší úrovně YLE pro žáky primy a sekundy až po zkoušky FCE nebo CAE. Od roku 2014 probíhá příprava v úzké spolupráci s Britským centrem Jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích, kde žáci zkoušky nejen skládají, ale mohou si tu také průběžně ověřovat úroveň svých znalostí. Přihlašování ke zkouškám provádí škola, takže zájemcům odpadá starost o sledování termínu.

V průběhu školního roku se pravidelně účastníme většiny akcí pořádaných Britským centrem JU, v loňském roce centrum finančně podpořilo výuku v přípravných kurzech, které vedl rodilý mluvčí.

Angličtinu na ČRG vyučujeme jak v jazykových laboratořích, které díky technickému vybavení (počítače se sluchátky a specializovaným výukovým systémem SmartClass+) umožňují nejrůznější výukové aktivity, tak i v běžných učebnách vybavených interaktivní tabulí.

Učebnice

K výuce jazyka na osmiletém i čtyřletém gymnaziu používáme výhradně učebnice Express a Oxford Publishing. Žáci primy se letos budou nově učit z učebnice New Enterprise, která má velmi široké portfolio online aktivit. Ze stejného důvodu jsme se rozhodli zařadit také učebnici Maturita Solution pre-intermediate (kvinta) a intermediate (sexta). Ucelená řada Click On 1–4 se osvědčila jako výborný studijní materiál nejen ke zkouškám v průběhu studia, ale především k maturitě (Click On 4). Ve čtyřletém gymnáziu začínají žáci s Click On 3 a v půlce druhého ročníku navazují Click On 4.

Učebnice angličtiny

Ing. Eva Polenská, předsedkyně předmětové komise AJ


Projektový den – 22. února 2023

Druhý projektový den ve školním roce 2022/23 se uskutečnil 22. února 2023.

Program jsme připravili pro žáky základních škol v Boršově nad Vltavou, v Hrdějovicích, v Hluboké nad Vltavou a v českobudějovické Nerudově ulici. Dále jsme přizvali žáky střední školy polytechnické v Českých Budějovicích.

Náplň dne byla opět zaměřena na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání. Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem a poslechem a řešili individuálně i ve skupině jednotlivé úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny úkoly s robotickými stavebnicemi a základní úlohy z programování. V učebně přírodovědy si mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin a současně měli možnost pracovat s nejrůznějšími modely pro výuku biologie člověka. Tradičně žáky zaujaly úkoly z oblasti počítačové grafiky, které řešili v učebně robotiky, využili při nich notebooky a tablety. Nechyběly ani ukázky 3D tisku a prohloubení poznatků z oblasti této technologie.

Na projektovém dnu se podíleli i studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Další projektový den proběhne 31. května 2023.

Projektový den – 23. 11. 2022

Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.

To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.

Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.

To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.

Projektový den 4 – 1. 6. 2022

Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.

Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.

Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.

Projektový den 3 – 11. 5. 2022

Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.

Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022

Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.

Projektový den 2 – 16. 3. 2022

Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.

Projektový den 1 – 8. 9. 2021

Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.

Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.

Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.

Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!

Projektový den 4 – 1. 6. 2022

Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.

Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.

Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.

Projektový den 3 – 11. 5. 2022

Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.

Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022

Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.

Projektový den 2 – 16. 3. 2022

Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.

Projektový den 1 – 8. 9. 2021

Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.

Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.

Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.

Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!

Aktuality z výuky angličtiny:

  • Odmaturovali byste z angličtiny?

    Odmaturovali byste z angličtiny?

    Vyzkoušejte si jeden z anglických literárních kvízů a ověřte si, zda Vaše hodiny angličtiny byly stejně nadupané jako hodiny našich oktavánů. Poznáte slavné britské a americké literáty podle obrázků? Pokud ne, mrkněte na nápovědu? Kdo je na obrázku? Jaké dílo napsal? Kdo další by si podle Vás zasloužil místo v tomto kvízu? … / celý příspěvek »
  • Primáni na digi vlně

    Primáni na digi vlně

    Jak zařídít, aby se děti těšily na to, až budou dělat úkol z angličtiny? Zde je seznam ingrediencí i postup. 1 hlava otevřenášpetka smyslu pro humor1 mobiltrocha nadšení pro věc Protřepat, nemíchat…. Pokud někdo pozvedne obočí a řekne si „zase mobil“, pak odpovím „ano, MOBIL“. Mobilní telefon, podobně jako oheň, je … / celý příspěvek »
  • Den jazyků na ČRG

    Den jazyků na ČRG

    Po pondělním divadelním představení v německém jazyce a anglických a německých workshopech, organizovaných kanceláří European Direct v Hartmudově vile, čekala studenty vyšších ročníků příprava programu pro ty z nižších ročníků. Osm stanovišť s bohatým programem přivítalo v úterý skupiny žáků od primy do kvarty. Dvě hodiny intenzivního praktického použití  jazyka na obou stranách – jak … / celý příspěvek »
  • Projektový den 4 – 1. 6. 2022

    Projektový den 4 – 1. 6. 2022

    Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022. Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání. Žáci pracovali … / celý příspěvek »
  • Projektový den pro partnerské školy – 16. 3.

    Projektový den pro partnerské školy – 16. 3.

    Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a … / celý příspěvek »