Co děláme ve výuce: Německý jazyk

Německý jazyk je na ČRG vyučován po celou dobu studia. Jedná se o povinný předmět, který je v primě a sekundě vyučován v časové dotaci 2 hodiny týdně, od tercie do oktávy  3 hodiny týdně. Ve čtyřletém studiu je německý jazyk vyučován od 1. do 4. ročníku v časové dotaci 3 hodiny týdně. V předposledním a posledním roce studia si žáci mohou vybrat volitelný předmět Německá konverzace v rozsahu 2 hodin týdně.

Žáci jsou dle dosahované úrovně  rozděleni  do dvou skupin. Jazykové skupiny jsou prostupné, reagují tedy na individuální progres. Ke vzdělávání jsou využívány učebnice a materiály německého nakladatelství Hueber. Materiály pro výuku průběžně aktualizujeme. V současné době využíváme řadu učebnic Beste Freunde, Schritte international a Super!. Žákům, kteří mají zájem o složení jazykových zkoušek B1, B2, popř. C1, se individuálně věnujeme formou konzultací.

Pro dosažení maximálního pokroku u jednotlivých žáků využíváme jazykovou laboratoř SmartClass+. Laboratoř zahrnuje 15 počítačových jednotek včetně souprav s mikrofonem a sluchátky. Největší výhodou laboratoře je současné zapojení všech žáků do výuky a využívání moderních technologií ve vyučování cizího jazyka.

–Mgr. Monika Bavorová, předsedkyně předmětové komise němčina


Projektový den – 22. února 2023

Druhý projektový den ve školním roce 2022/23 se uskutečnil 22. února 2023.

Program jsme připravili pro žáky základních škol v Boršově nad Vltavou, v Hrdějovicích, v Hluboké nad Vltavou a v českobudějovické Nerudově ulici. Dále jsme přizvali žáky střední školy polytechnické v Českých Budějovicích.

Náplň dne byla opět zaměřena na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání. Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem a poslechem a řešili individuálně i ve skupině jednotlivé úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny úkoly s robotickými stavebnicemi a základní úlohy z programování. V učebně přírodovědy si mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin a současně měli možnost pracovat s nejrůznějšími modely pro výuku biologie člověka. Tradičně žáky zaujaly úkoly z oblasti počítačové grafiky, které řešili v učebně robotiky, využili při nich notebooky a tablety. Nechyběly ani ukázky 3D tisku a prohloubení poznatků z oblasti této technologie.

Na projektovém dnu se podíleli i studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Další projektový den proběhne 31. května 2023.

Projektový den – 23. 11. 2022

Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.

To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.

Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.

To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.

Projektový den 4 – 1. 6. 2022

Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.

Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.

Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.

Projektový den 3 – 11. 5. 2022

Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.

Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022

Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.

Projektový den 2 – 16. 3. 2022

Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.

Projektový den 1 – 8. 9. 2021

Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.

Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.

Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.

Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!

Projektový den 4 – 1. 6. 2022

Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.

Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.

Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.

Projektový den 3 – 11. 5. 2022

Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.

Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022

Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.

Projektový den 2 – 16. 3. 2022

Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.

Projektový den 1 – 8. 9. 2021

Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.

Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.

Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.

Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!

Aktuality z výuky němčiny:

  • Se sextou a 2. ročníkem do Vídně

    Se sextou a 2. ročníkem do Vídně

    Naše první zastávka směřovala k letnímu sídlu Habsburků, tedy k Schönbrunnu a jeho zahradám. Habsburkům jsme se věnovali i v centru Vídně, kde jsme si prohlédli Hofburg a zastavili se u četných soch zástupců této dynastie. Ve Stephansdomu jsme zase obdivovali gotické prvky. Na našem programu nechyběla ani moderní architektura … / celý příspěvek »
  • Kvarta na FF JČU

    Kvarta na FF JČU

    Dnešní den strávila kvarta na FF JČU. Ústav česko-německých areálových studií a germanistiky si pro nás připravil prezentaci o Německu a možnostech, které nám znalosti německého jazyka nabízejí. Velice zajímavý byl příspěvek bývalé absolventky, která nyní pracuje na centrále firmy DM (Drogerie Markt) v Českých Budějovicích, a bez němčiny by … / celý příspěvek »
  • Sexta na filmu Můj otec kníže

    Sexta na filmu Můj otec kníže

    Goethe Centrum Jihočeské univerzity dne 16. 2. uspořádalo pro školy promítání dokumentu Mein Vater der Fürst, který vytvořila Lila Morgan-Schwarzenberg o svém otci Karlu Schwarzenbergovi. Dokument pojednával nejenom o historii tohoto rodu, ale především zobrazoval vztah dcery a otce, který je i přes oboustranné snahy velmi chladný a odměřený. Po … / celý příspěvek »
  • Christkindlmarkt in Passau

    Christkindlmarkt in Passau

    Na vánoční atmosféru se septima a 1. ročník naladila na tradičních trzích v bavorském Pasově. Již cestou jsme studenty seznámili s historií Pasova, jehož význam je úzce spojen se Zlatou stezkou. Zabrousili jsme i do světa biologie a porovnali škody způsobené kůrovcem na české a bavorské straně Šumavy. V Pasově … / celý příspěvek »
  • Německé divadlo na JČU

    Německé divadlo na JČU

    Dne 26. 9. 2022 se žáci sexty a septimy zúčastnili divadelního představení Der Vorname. Toto představení nastudovali studenti Jihočeské univerzity a naši žáci se tak mohli seznámit nejen s vysokoškolskou němčinou, ale i s prostředím univerzity. Na závěr kladli studentům otázky ohledně studia a možností, které zdejší univerzita nabízí, zajímali … / celý příspěvek »