Německý jazyk je na ČRG vyučován po celou dobu studia. Jedná se o povinný předmět, který je v primě a sekundě vyučován v časové dotaci 2 hodiny týdně, od tercie do oktávy 3 hodiny týdně. Ve čtyřletém studiu je německý jazyk vyučován od 1. do 4. ročníku v časové dotaci 3 hodiny týdně. V předposledním a posledním roce studia si žáci mohou vybrat volitelný předmět Německá konverzace v rozsahu 2 hodin týdně.
Žáci jsou dle dosahované úrovně rozděleni do dvou skupin. Jazykové skupiny jsou prostupné, reagují tedy na individuální progres. Ke vzdělávání jsou využívány učebnice a materiály německého nakladatelství Hueber. Materiály pro výuku průběžně aktualizujeme. V současné době využíváme řadu učebnic Beste Freunde, Schritte international a Super!. Žákům, kteří mají zájem o složení jazykových zkoušek B1, B2, popř. C1, se individuálně věnujeme formou konzultací.
Pro dosažení maximálního pokroku u jednotlivých žáků využíváme jazykovou laboratoř SmartClass+. Laboratoř zahrnuje 15 počítačových jednotek včetně souprav s mikrofonem a sluchátky. Největší výhodou laboratoře je současné zapojení všech žáků do výuky a využívání moderních technologií ve vyučování cizího jazyka.
–Mgr. Monika Bavorová, předsedkyně předmětové komise němčina
Projektový den – 22. února 2023
Druhý projektový den ve školním roce 2022/23 se uskutečnil 22. února 2023.
Program jsme připravili pro žáky základních škol v Boršově nad Vltavou, v Hrdějovicích, v Hluboké nad Vltavou a v českobudějovické Nerudově ulici. Dále jsme přizvali žáky střední školy polytechnické v Českých Budějovicích.
Náplň dne byla opět zaměřena na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání. Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem a poslechem a řešili individuálně i ve skupině jednotlivé úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny úkoly s robotickými stavebnicemi a základní úlohy z programování. V učebně přírodovědy si mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin a současně měli možnost pracovat s nejrůznějšími modely pro výuku biologie člověka. Tradičně žáky zaujaly úkoly z oblasti počítačové grafiky, které řešili v učebně robotiky, využili při nich notebooky a tablety. Nechyběly ani ukázky 3D tisku a prohloubení poznatků z oblasti této technologie.
Na projektovém dnu se podíleli i studenti VŠTE v Českých Budějovicích.
Další projektový den proběhne 31. května 2023.
Projektový den – 23. 11. 2022
Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.
Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.
To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.
Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.
Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.
To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.
Projektový den 4 – 1. 6. 2022
Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.
Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.
Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.
Projektový den 3 – 11. 5. 2022
Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.
Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022
Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.
Projektový den 2 – 16. 3. 2022
Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.
Projektový den 1 – 8. 9. 2021
Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.
Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.
Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.
Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!
Projektový den 4 – 1. 6. 2022
Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.
Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.
Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.
Projektový den 3 – 11. 5. 2022
Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.
Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022
Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.
Projektový den 2 – 16. 3. 2022
Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.
Projektový den 1 – 8. 9. 2021
Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.
Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.
Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.
Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!
Aktuality z výuky němčiny:
Se sextou a 2. ročníkem do Vídně
Naše první zastávka směřovala k letnímu sídlu Habsburků, tedy k Schönbrunnu a jeho zahradám. Habsburkům jsme se věnovali i v centru Vídně, kde jsme si prohlédli Hofburg a zastavili se u četných soch zástupců této dynastie. Ve Stephansdomu jsme zase obdivovali gotické prvky. Na našem programu nechyběla ani moderní architektura … / celý příspěvek »Kvarta na FF JČU
Dnešní den strávila kvarta na FF JČU. Ústav česko-německých areálových studií a germanistiky si pro nás připravil prezentaci o Německu a možnostech, které nám znalosti německého jazyka nabízejí. Velice zajímavý byl příspěvek bývalé absolventky, která nyní pracuje na centrále firmy DM (Drogerie Markt) v Českých Budějovicích, a bez němčiny by … / celý příspěvek »Sexta na filmu Můj otec kníže
Goethe Centrum Jihočeské univerzity dne 16. 2. uspořádalo pro školy promítání dokumentu Mein Vater der Fürst, který vytvořila Lila Morgan-Schwarzenberg o svém otci Karlu Schwarzenbergovi. Dokument pojednával nejenom o historii tohoto rodu, ale především zobrazoval vztah dcery a otce, který je i přes oboustranné snahy velmi chladný a odměřený. Po … / celý příspěvek »Christkindlmarkt in Passau
Na vánoční atmosféru se septima a 1. ročník naladila na tradičních trzích v bavorském Pasově. Již cestou jsme studenty seznámili s historií Pasova, jehož význam je úzce spojen se Zlatou stezkou. Zabrousili jsme i do světa biologie a porovnali škody způsobené kůrovcem na české a bavorské straně Šumavy. V Pasově … / celý příspěvek »Německé divadlo na JČU
Dne 26. 9. 2022 se žáci sexty a septimy zúčastnili divadelního představení Der Vorname. Toto představení nastudovali studenti Jihočeské univerzity a naši žáci se tak mohli seznámit nejen s vysokoškolskou němčinou, ale i s prostředím univerzity. Na závěr kladli studentům otázky ohledně studia a možností, které zdejší univerzita nabízí, zajímali … / celý příspěvek »