Co děláme ve výuce: Matematika

Matematika se na nižším stupni gymnázia vyučuje s časovou dotací čtyři hodiny týdně, v primě je navíc jedna půlená hodina. V této hodině je více prostoru věnováno složitějším výpočtům a úlohám, případně lze čas využít k hlubšímu procvičení probíraného učiva.

Na vyšším stupni je matematika v prvních dvou ročnících vyučována čtyři hodiny týdně, ve dvou posledních ročnících to jsou hodiny tři. Od třetího ročníku mají studenti možnost navštěvovat Cvičení z matematiky, v posledním ročníku ještě navíc Matematický seminář.

Učebnice

K výuce se první čtyři roky využívají učebnice z ucelené řady nakladatelství Prometheus. Mezi mladšímu studenty se osvědčila i práce s přehledně zpracovanými pracovními sešity, které vydává nakladatelství TV Graphics. Pro doplnění učiva o zajímavé úlohy a větší možnost procvičení slouží dvě souhrnné publikace: Sbírka úloh z matematiky – Početní úlohy, respektive Geometrie a funkce.

Studenti vyššího stupně gymnázia využívají ve výuce sadu učebnic také z nakladatelství Prometheus, k procvičení slouží sbírky úloh.

Pomůcky

Po celou dobu studia by žáci měli mít na hodiny rýsování své vlastní pomůcky- dvě pravítka (jedno má být trojúhelník s ryskou), úhloměr, kružítko. Od sedmé třídy se využívá i kalkulátor s možností složitějších výpočtů (goniometrických funkcí, mocnin,…). Používat kalkulátor na mobilním telefonu není dovoleno.

Při výuce geometrie a těles mají studenti možnost pracovat s drátěnými, plastovými modely těles a matematickými stavebnicemi (Geomag).

Nejmenším studentům se snažíme zpříjemnit výuku využíváním plastových modelů. Je to pro některé učivo příliš abstraktní a s využitím pomůcek si jej dokáží lépe představit.

Především při výuce geometrie jsou často využívané i programy a aplikace na počítačích a tabletech (Cabri, GeoGebra,…).

Matematika zábavně

Učivo objemů a povrchů hranolů je náročné. Při výpočtech je totiž důležitá, ne-li přímo nutná, prostorová představivost. Jen si to představte: v příkladu 1 trojboký hranol s podstavou pravoúhlého trojúhelníku, v příkladu 2 je následován čtyřbokým hranolem s kosodélníkovou podstavou a stíhá je hranol pravidelný šestiboký ze 3. příkladu. Zabloudit mezi boky a podstavami je lehké. A abychom se neztráceli, používáme v sekundě stavebnici 2D3D Geometric Solids, se kterou modelujeme praktické úlohy zaměřené na hranoly.

Kolik vrcholů, hran a stěn má krychle? Kolik různých variant sítí může krychle mít? Opravdu může z navržené sítě vzniknout těleso? Pomocníkem k takovým praktickým úlohám je stavebnice Geomag. Na naší škole jich máme velkou zásobu a při výuce matematiky v primě je využíváme. Žáci mohou modelovat krychli a kvádr podle zadaných úkolů, ověřit své hypotézy o možných sítích těles v praxi, a také se díky ní seznamují s dalšími mnohostěny.

Pokud se chceme pořádně naučit matematiku, je třeba hodně a pravidelně počítat. V případě lineárních rovnic to platí ještě víc. Jakým kouzlem zajistit, aby sami žáci chtěli během hodiny spočítat mnohem více příkladů než obvykle? Nejsou to čáry, stačí jen ve třídě poschovávat QR kódy. Každý takový kód v sobě skrývá rovnici. A správné vyřešení všech rovnic ve třídě přinese dobrou známku. A dobrý pocit! I hodina matematiky může být nejen užitečná, ale i zábavná.


Matematické soutěže

Studenti se mají možnost zapojit v každém školním roce do několika soutěží. O termínu a způsobu provedení je vždy informuje vyučující matematiky. Z domova se mohou již během měsíce října zúčastnit Logické olympiády. Vyplnění testu zabere maximálně jednu hodinu. Matematická olympiáda se skládá ze šesti časově náročnějších úloh vyžadujících logické myšlení a systematičnost. Studenti úlohy vypracují doma, odevzdávají svému vyučujícímu ke kontrole během ledna a února. V rámci výuky probíhají ještě dvě matematické soutěže: Pythagoriáda a Matematický klokan.  

Více o matematických soutěžích najdete zde.

Přístup vyučujících

Matematika bývá pro některé studenty náročnějším předmětem, proto je samozřejmostí, že vyučující nabízí konzultační hodiny a jsou s pochopením učiva ochotni pomoci. Starší studenti mají možnost požádat o učivo z jednotlivých hodin zpracované na interaktivní tabuli.

–Mgr. Hana Farníková, předsedkyně předmětové komise matematika


Aktuality z výuky matematiky:

  • Logická olympiáda

    Logická olympiáda

    Ve čtvrtek 14. října 2021 čeká studenty sekundy, tercie a kvarty netradiční hodina matematiky. Počítání zlomků, mocnin či lomených výrazů v pracovních sešitech vymění za papír, tužku a logické úlohy. Všechny třídy se přihlásily do dalšího kola Logické olympiády, což je soutěž pořádaná Mensou České republiky. Soutěž je založená na … / celý příspěvek »
  • Zájmové kroužky pro rok 2021/22

    Zájmové kroužky pro rok 2021/22

    Od září 2021 otevíráme pro naše žáky a žáky z partnerských ZŠ šest zájmových kroužků: Kroužek mikroskopování Kroužek fyzikálních a chemických experimentů, 3D tisku Kroužek robotiky Kroužek matematiky pro žáky 5. tříd  základních škol a žáky nižšího stupně ČRG s.r.o. Kroužek matematiky pro žáky  9. tříd a žáky vyššího stupně … / celý příspěvek »
  • Otestujte se před státní maturitou na mobilu!

    Otestujte se před státní maturitou na mobilu!

    Žáci maturitních ročníků středních škol mohou v rámci přípravy na společnou část maturitní zkoušky využít mobilní testovací aplikaci InspIS SETmobile, která je zdarma ke stažení do chytrých mobilních telefonů a tabletů. V aplikaci jsou pořízeny elektronické verze testů z českého jazyka, matematiky a anglického jazyka připravených Centrem pro zjišťování výsledků … / celý příspěvek »
  • Prima se zapojila do národního testování

    Prima se zapojila do národního testování

    V týdnu od 5.10. do 9.10. se žáci a žákyně primy ČRG zapojili do Národního testování 6. tříd. V rámci Národního testování ověříme jejich znalosti z českého jazyka, matematiky a angličtiny a zjistíme, jak využívají svůj studijní potenciál. Výsledky budou porovnány s více než 12 000 žáky v republice. Podrobnou … / celý příspěvek »
  • Projektový den na Českém reálném gymnáziu – 24. 10. 2019

    Projektový den na Českém reálném gymnáziu – 24. 10. 2019

    Ve čtvrtek 24. října 2019 se v naší škole uskutečnil projektový den pro žáky partnerských základních škol, kterého se se svými pedagogy aktivně zúčastnilo přes 80 žáků 5. a 9. tříd partnerských základních škol z Hrdějovic, Boršova nad Vltavou, Hluboké nad Vltavou a z Českých Budějovic, Pohůrecké ZŠ. Ve čtyřech … / celý příspěvek »