Co děláme ve výuce: Dějepis

Dějepisu se studenti osmiletého gymnázia věnují dvě hodiny týdně od primy do septimy. Na čtyřletém gymnáziu dějepis studují od prvního do třetího ročníku také dvě hodiny týdně. Pro vážnější zájemce o historii je určen Historický seminář, který mohou tři hodiny týdně studovat v oktávě a ve čtvrtém ročníku. Novinkou je Cvičení z humanitních věd, věnované jednu vyučovací hodinu týdně moderním dějinám. Období let 1945–2000 ve světě mohou studenti poznat v septimě a ve třetím ročníku, stejné období českých dějin pak mohou studovat v oktávě a ve čtvrtém ročníku.

Ve výuce klademe důraz především na souvislosti, hledáme odpovědi na otázky současnosti v minulosti. Své poznatky studenti prezentují za pomoci referátů a vstupů. Jejich zpracovávání je vede ke kritickému myšlení a vlastní interpretaci faktů.

Poznávání přizpůsobujeme věku i schopnostem studentů. V primě pečou chléb a vyrábějí luk, aby se uměli vcítit do role našich předků při shánění potravy. V sekundě vystřihují a lepí husitský vůz, aby poznali jedinečnost vozové hradby. Při zkoumání dějin nezůstáváme jen ve škole, ve spolupráci s Národním památkovým ústavem poznáváme gotiku a baroko v Českých Budějovicích, za renesancí putujeme do Českého Krumlova. Ve vyšších ročnících aktivně poznáváme historii na výletech do Říma, Benátek, Ravenny a Neapole.

Už od roku 1999 si vážní zájemci o historii mohou rozšířit své obzory v Historickém kroužku. Řada jeho členů dlouhodobě a úspěšně reprezentuje naši školu na okresní, krajské i celostátní úrovni v rámci dějepisných olympiád.

Mgr. Václav Kabíček, předseda předmětové komise dějepis


Projektový den – 22. února 2023

Druhý projektový den ve školním roce 2022/23 se uskutečnil 22. února 2023.

Program jsme připravili pro žáky základních škol v Boršově nad Vltavou, v Hrdějovicích, v Hluboké nad Vltavou a v českobudějovické Nerudově ulici. Dále jsme přizvali žáky střední školy polytechnické v Českých Budějovicích.

Náplň dne byla opět zaměřena na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání. Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem a poslechem a řešili individuálně i ve skupině jednotlivé úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny úkoly s robotickými stavebnicemi a základní úlohy z programování. V učebně přírodovědy si mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin a současně měli možnost pracovat s nejrůznějšími modely pro výuku biologie člověka. Tradičně žáky zaujaly úkoly z oblasti počítačové grafiky, které řešili v učebně robotiky, využili při nich notebooky a tablety. Nechyběly ani ukázky 3D tisku a prohloubení poznatků z oblasti této technologie.

Na projektovém dnu se podíleli i studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Další projektový den proběhne 31. května 2023.

Projektový den – 23. 11. 2022

Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.

To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.

Projektového dne, který se konal ve středu 23. 11. na naší škole, se zúčastnilo téměř 100 žáků partnerských základních škol a Střední školy polytechnické. S přípravou programu a hodnocením aktivit nám pomohli studenti VŠTE v Českých Budějovicích.

Zajímavý program zahrnoval práci s mikroskopy, 3D tiskárnami, s jazykovou laboratoří a focení a úpravy grafiky na počítači. Novinkou byla základní verze robotických stavebnic VEX123, která zaujala všechny žáky i učitele jednoduchostí a přístupností i těm, kteří doposud neměli s programováním či robotikou žádnou zkušenost.

To, že se nám projektový den vydařil, je vidět z přiložených fotografií.

Projektový den 4 – 1. 6. 2022

Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.

Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.

Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.

Projektový den 3 – 11. 5. 2022

Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.

Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022

Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.

Projektový den 2 – 16. 3. 2022

Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.

Projektový den 1 – 8. 9. 2021

Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.

Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.

Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.

Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!

Projektový den 4 – 1. 6. 2022

Čtvrtým projektovým dnem, který se uskutečnil 1. června 2022, jsme ukončili projektové aktivity školního roku 2021/2022.

Program jsme připravili pro žáky dvou základních škol – v Boršově nad Vltavou a v Hrdějovicích. Celý program byl zaměřen na využití digitálních technologií ve výuce a jejich význam pro polytechnické vzdělávání.

Žáci pracovali v digitální jazykové laboratoři s německým i anglickým textem, s poslechem a řešili individuálně i ve skupině zadané úkoly. V učebně matematiky a fyziky byly pro žáky připraveny ukázky 3D tisku, díky nimž měli žáci možnost podrobněji se seznámit s využitím této technologie. V učebně přírodovědy si pak mohli všichni vyzkoušet práci se soupravami PASCO při měření biochemických veličin.

Projektový den 3 – 11. 5. 2022

Za krásného květnového počasí k nám už potřetí v letošním školním roce zavítali žáci z našich partnerských škol. Protože sluníčko lákalo ven, vyzkoušeli si všichni přímo před školou, jak ovládat fotoaparát, jak vytvořit dobře vypadající portrét a prakticky si ověřili i různé kompoziční triky. Na našem školním dvoře pro ně bylo připraveno několik fyzikálních aktivit, během nichž pracovali s digitálním měřícím systémem Pasco a iPady, v přírodovědné laboratoři si zkusili práci s mikroskopy a na přednášce o vesmíru se dozvěděli i něco o tom, co všechno musel člověk udělat, aby se dostal na Měsíc.

Tercie a 2.R v Národním muzeu a na Akademii věd – 5. 4. 2022

Dne 5. 4. se žáci tercie a druhého ročníku ČRG zúčastnili exkurze do Národního muzea a pracoviště Akademie věd v Praze. V sídle AV jsme měli možnost si prohlédnout celou historickou budovu, včetně knihovny. Součástí prohlídky byla také výstava s názvem ,,Tajemný svět rostlinného podzemí“. V Národním muzeu byla prohlídka spíše zaměřena na přírodovědné expozice živočichů a jejich evoluci. Žáci si celodenní exkurzi moc užili. Děkujeme Jihočeské hospodářské komoře za pomoc při organizaci.

Projektový den 2 – 16. 3. 2022

Ve středu 16. 3. proběhl v rámci projektu IKAP JčK II druhý projektový den v letošním školním roce. Opět jsme se sešli se žáky a učiteli partnerských základních škol. Žáci nacvičovali první pomoc, učili se upravovat fotografie, pracovali s robotickou stavebnicí Vex a se systémem Pasco při fyzikálních, chemických a ekologických pokusech. Vyzkoušeli si i práci v naší digitální jazykové laboratoři. Celý den se nesl v duchu dobré nálady a všichni se již těšíme na příští setkání, které se uskuteční v květnu.

Projektový den 1 – 8. 9. 2021

Hned na začátku nového školního roku, ve středu 8. září 2021, proběhl na naší škole další z oblíbených projektových dnu se žáky z partnerských základních škol – tentokrát ze ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice.

Projektový den byl rozdělený na dva devadesátiminutové bloky: v jednom si studenti vyzkoušeli práci s mikroskopy, pomocí nichž například zkoumali bramborový škrob, podívali se zblízka na to, proč má rostlinka jménem hlošina tak pěkně sametový povrch, v okulárech svých mikroskopů rozpoznali chloroplasty, díky nimž probíhá v rostlinách fotosyntéza, a zkusili i preparovat cvrčka domácího.

Během druhého bloku se seznámili s tím, jak je možné nechat se vyfotit počítačem a jak takovou fotku barevně upravit, vylepšit nebo přetvořit za pomoci online nástrojů. Pak vyrazili za sluníčkem před školu s poloprofesionálními EVF fotoaparáty v rukou, aby si tu vyzkoušeli jejich ovládání – většina z nich, zvyklá jen na své mobily, držela fotoaparát poprvé v ruce. Během focení se naučili základy kompozice portrétu, pokusili se zachytit své spolužáky a spolužačky v pohybu a experimentovali se záběry detailů.

Děkujeme všem za pozitivní zpětnou vazbu a těšíme se na další spolupráci!

Aktuality z výuky dějepisu:

  • Počtvrté v řadě postupujeme do československého finále dějepisné olympiády

    Počtvrté v řadě postupujeme do československého finále dějepisné olympiády

    Tentokrát se náš tým připravoval na období zahrnující dějiny Evropy v letech 1945–75. Krajské kolo se uskutečnilo 5. dubna na půdě Filosofické fakulty Jihočeské univerzity, zúčastnilo se ho šestnáct gymnázií z celých jižních Čech. Naše gymnázium reprezentoval tým ve složení: Viola Hornátová (septima), Martin Lácha (sexta) a benjamínkem týmu byl Martin Zmeškal … / celý příspěvek »
  • Celostátní kolo dějepisné olympiády

    Celostátní kolo dějepisné olympiády

    Na konci listopadu se v Chebu uskutečnilo finále už třicátého ročníku dějepisné soutěže gymnázií České a Slovenské republiky. Do dějepisné olympiády se tentokrát zapojilo 327 gymnázií z obou zemí. Je naší velkou chloubou, že se nám už potřetí za sebou podařilo probojovat mezi 75 nejlepších gymnázií z Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. Touto … / celý příspěvek »
  • Primáni se vžili do pravěkých lovců

    Primáni se vžili do pravěkých lovců

    Již tradiční zpestření výuky dějepisu a výtvarné výchovy v primě, kdy si studenti dobrovolně vyrábí luk a šíp a vyzkoušejí si na vlastní kůži, jaké to bylo pro naše předky, když si své jídlo museli nejprve ulovit. Namísto živé kořisti si v rámci výtvarné výchovy namalují svoji kořist na terč. … / celý příspěvek »
  • Benátsko 2022

    Benátsko 2022

    V polovině října se studentky a studenti kvinty a třetího ročníku vydali poznávat benátské památky, zapsané v seznamu světového dědictví UNESCO. První den začal návštěvou ostrova Torcello, který byl v raném středověku hlavním centrem celých Benátek. Tuto éru připomínají starobylý chrám S. Maria Assunta a tzv. Atillův trůn. Na dohled Torcella se ve … / celý příspěvek »
  • Den jazyků na ČRG

    Den jazyků na ČRG

    Po pondělním divadelním představení v německém jazyce a anglických a německých workshopech, organizovaných kanceláří European Direct v Hartmudově vile, čekala studenty vyšších ročníků příprava programu pro ty z nižších ročníků. Osm stanovišť s bohatým programem přivítalo v úterý skupiny žáků od primy do kvarty. Dvě hodiny intenzivního praktického použití  jazyka na obou stranách – jak … / celý příspěvek »